Gjensyn med Nima

Før jeg forlot Nima i juni 2014, fikk jeg mange avskjedsgaver. I japansk kultur er det vanlig å gi noe i retur som takk for det man har fått. Jeg har valgt å følge japansk kultur, og samler på «takke-gaver» når jeg er i Norge. Så besøker jeg forrige arbeidssted når jeg starter ny periode. Egentlig ville jeg ha dratt i oktober, men storbagasjen (og dermed også gavene) var en måned forsinket. Så det ble november før jeg fikk besøkt Nima for å si takk for sist og gi takke-gaver. Etter at jeg var ferdig med arbeidet i Ako menighet 8. november, drog jeg av sted. Kjøreturen fra Ako til Nima tok drøye fire timer.

Det ble travle dager i Nima. Om dagen var jeg rundt og besøkte folk. Hver kveld var jeg invitert på middag. Det ble mye deilig fisk og annen sjømat. Her er middagen første kvelden:

Sashimi (rå fisk)

IMG_0468 (Medium)

IMG_0467 (Medium)          IMG_0469 (Medium)

IMG_0471 (Medium)

 

Over t.v.: sushi

Over t.h.: fiskesuppe

T.v: «småfisk»

Under: diverse småretter

IMG_0470 (Medium)

Tirsdag kveld var det engelskklasse i kirken. Da jeg forlot Nima menighet, fortsatte Inger Valbø med klassen to tirsdager i måneden. Den kvelden jeg var der ble det for øvrig minimalt med engelsk. Elevene hadde foreslått å spise sammen. Alle hadde med litt mat hver. (Jeg hadde med en twistpose fra Norge.) Vi var rundt 20 til bords, for flere som ikke tilhørte engelskklassen ønsket også å delta.

IMG_0486 (Medium)

Nodoka kom med sønnen sin, som nå er blitt tre år.

IMG_0489 (Medium)          IMG_0488 (Medium)

Matutvalget var enormt – og velsmakende!!!

IMG_0482 (Medium)          IMG_0481 (Medium)

IMG_0480 (Medium)          IMG_0479 (Medium)

IMG_0478 (Medium)          IMG_0477 (Medium)

IMG_0475 (Medium)          IMG_0474 (Medium)

IMG_0473 (Medium)

Dette var litt av utvalget!

En eller annen hadde laget maki-soba. (2. bilde over – til høyre). Det har jeg aldri sett før. Soba er en sort japanske nudler.

I Norge fikk jeg mange kommentarer av folk som ikke kjenner til misjon om det er rett av misjonærer å trenge seg inn på en annen kultur. De skulle ha sett bilder av dette måltidet. Bortsett fra to kirkemedlemmer, Inger Valbø og evangelisten Machiko Chigane var alle ikke-kristne. Og det var de som tok initiativ til dette måltidet. Flere kommenterte at hadde de fått bestemme, så skulle jeg ha vært resten av livet som misjonær i Nima…

Det store fatet midt på bildet er chirashi-sushi.

IMG_0476 (Medium)

Jeg hadde en liten andakt til avslutning.

Foto: Inger Valbø

Foto: Inger Valbø

Foto: Inger Valbø

Foto: Inger Valbø

Det var skikkelig koselig å treffe igjen folket i Nima – og Oda! Men er min plass i Ako!

Dette innlegget ble publisert i Mat i Japan, Nima menighet og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..