Jeg fant, jeg fant… en badestrand!

Som tidligere nevnt, fins det ingen skikkelige bade-muligeter i Ako. Ikke fritt for at jeg får «hjemlengsel» til Nima og strendene i Shimane når gradestokken går over 30 grader både ute og inne!

IMG_1974 (Medium)På søndag kveld fant jeg fram kartbok for å lete etter badestrand-symbol i Akos omegn. Og… jeg fant, jeg fant!

Sammen med Chiaki og datteren, Marie, drog jeg dagen etter til badestranda vi fant på kartet.

Det var drøye 20 km å kjøre til .

Kashirajima Sotowa Beach

IMG_1975 (Medium)

IMG_1977 (Medium)

Det tok ikke lang tid før vi testet vann-temperaturen!

Antageligvis mellom 25 og 30 grader (?).

image5Foto: Marie Ladstein

Mens vi solte oss på stranda, kom flere båter IMG_1985 (Medium)inn mot land, og en del mannfolk målte – av en eller annen grunn – stranda.

Det var forberedelser til badesesongen.

To flytebrygger skulle rigges til. De ble festet med tau på land og med anker ute i vannet.

IMG_1978 (Medium)          IMG_1982 (Medium)

Da mennene var ferdig med jobben, begynte moroa for oss!

IMG_1986 (Medium)

IMG_1989 (Medium)          IMG_1987 (Medium)

IMG_1988 (Medium)          IMG_1996 (Medium)

Sammenlignet med Japanhavet kommer dette stedet dårlig ut. Vannet i Seto Naikai er ikke så rent som Japanhavet, og det er heller ikke like fin sand på stranda og der man går ut i vannet. Men det blir nok ikke siste gangen jeg drar til denne stranda likevel! Hvordan skal jeg ellers overleve i varmen???

Før vi kjørte hjemover utpå ettermiddagen, tok vi en kjøretur i retning Okayama (by) for å sjekke neste strand vi fant i kartboka. Det var fine palmer der, men ellers likte vi nok best den stranda hvor vi hadde badet. Hvorfor kjøre dobbelt så langt når man kan finne noe nærmere?

Stranda vår befinner seg på yttersiden av en liten øy – Kashira-jima – utenfor en større øy i Seto Naikai (innlands-havet), litt vest for Ako (så vidt over grensen til nabofylket, Okayama). Fra Hinase (i bakgrunnen på bildet under) er det bro-forbindelse mellom øyene.

IMG_1997 (Medium)

 Strand i nærheten til tross, en mandag med god værmelding kunne det vært fristende å kjøre et par timer hver vei for å bade i Japanhavet. Nima og Shimane er for langt unna for en dagstur. Men det er sikkert mange fine strender i Tottori fylke eller nord i Hyogo fylke også, som det kunne være spennende å utforske…!

Dette innlegget ble publisert i I nærheten av Ako og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

